maandag, juni 22, 2015

Tijdloze Schrijfsels van Lilian Gijsbers - Falen is Onmogelijk


Tijdloze Schrijfsels van Lilian Gijsbers
Falen is Onmogelijk
 
Vandaag keek ik eens naar alles wat ik ooit heb gemaakt, plannen, resultaten, wat is er nou eigenlijk allemaal uitgekomen van hetgeen ik zo graag wilde bereiken?
Ik zag projecten waaraan ik had gewerkt, foto’s van mooie momenten op mijn werk, filmpjes, alles waar ik zo trots op was. En wat gebeurde er? Ik voelde pijn. Wat is toch elke keer die pijn. Telkens als ik ergens hard aan heb gewerkt, dan voel ik me eerst trots en blij en na enige tijd is de blijheid ervan af en dan voel ik pijn. Een pijn alsof ik gefaald heb. Maar wat is falen dan? Waarom voel ik de pijn over iets wat eigenlijk gewoon gelukt is? De pijn zorgt er zelfs voor, dat ik dingen achter me laat, ik laat ze los om weer naar het volgende te gaan.
Die mooie workshop die ik gegeven heb, ik zou het zo weer losgelaten hebben. Ik zie de dozen staan, en wederom voel ik die pijn. Alles wat ik doe wordt op den duur besmeurd met een laagje pijn. Om er maar niet meer naar te hoeven kijken, om maar niet te zien dat de glans van het succes al aan het vervagen is voordat ik een nieuw succes in het zicht heb. Dit is wat mensen doen, dit is wat veel mensen voelen. We identificeren onszelf met onze daden en kleine succesjes. We worden het plan, we worden het product en we worden de situatie. Maar aan alles komt een einde en als onze ziel in iets zit, dan zijn we een stukje van onszelf kwijt. Dat voelt gewoon als falen, alsof je een kindje moet loslaten. En elk afscheid valt zwaar. Dus ga je het uit de weg. En begin je er niet meer aan… laat maar, ik hoef dat niet opnieuw meer te voelen, dat ik ergens mijn ziel en zaligheid heb ingestopt en vervolgens raakt het weer in verval.
Wat is het dan wat ik zoek? Waarom zoek ik eigenlijk nog? Het is de volharding die me drijft. Ik zal volhouden, totdat…. Ja totdat wat? Tot ik mijn succes niet meer in dingen zoek, niet in situaties, niet in producten, niet in mijn bedrijf, het succes ben ik zelf. Want na elke actie, na elke stap, na elk proces, is er in mij een groei te constateren. En die groei, dat is mijn drijvende kracht. Ik wil gewoon het beste uit mezelf halen. En als ik mezelf dus maar helemaal geef, als ik 100% mezelf aan iets geef, dan is het succes er toch al? Is falen dan mogelijk? Nee, falen is alleen terugkijken op iets, vanuit je kennis van het nu. Als je hetzelfde in het nu doet, met dezelfde intensiteit, met dezelfde 100% inzet, ja dan is het resultaat beter….
 
Maar heb ik dan gefaald in het verleden? Nee, want toen heb je de 100% die er toen was ook gegeven. In het nu zie je pas, dat je gegroeid bent, juist als je denkt dat je hebt gefaald. Kun je het jezelf vergeven dat je een jaar geleden niet het bewustzijn had wat je nu hebt? Ja, natuurlijk, want voor je huidige bewustzijn had je alle leermomenten nodig! Dus kun je jezelf dan ook vergeven dat je zo kritisch bent op je eigen verleden? Einstein kon het mooi verwoorden: "Je kunt problemen niet oplossen met het hetzelfde bewustzijn dat de problemen gecreëerd heeft."
Het omgekeerde geldt evenwel ook: je mag jezelf vergeven dat je bewustzijn in het verleden kleiner was dan je bewustzijn in het nu, de problemen die je gecreëerd hebt met het oude bewustzijn, die kun je nu oplossen of die zul je nu niet meer creëren.
Het nadeel van groei wordt hiermee inzichtelijk, gisteren kon je niet bereiken wat je vandaag kunt bereiken. Je mag jezelf niet kwalijk nemen dat je nog niet voldoende ontwikkeld was om de dingen in het verleden perfect te kunnen doen! Nu zie je de tekortkoming uit het verleden, waar je die in het verleden niet zag of kon zien. Dit is de weg van verlichting. Je minder goede kwaliteiten zijn aan het licht gekomen, ook hetgeen ze gecreëerd hebben. Je kunt het jezelf kwalijk nemen, maar het heeft geen zin.
Falen bestaat niet, inzicht helpt je verder groeien. Zie alles waarin je kunt verbeteren als een cadeau, niet als een reden om jezelf te kleineren!
Als je doet wat je altijd deed, dan krijg je wat je altijd kreeg.
Als je verandert met de dag, was jouw resultaat van gisteren altijd het beste van de dag.
Als je doet wat je nog nooit hebt gedaan, groei je met de dag.
Sta stil bij de groei van je bewustzijn en gun jezelf maar de gedachte dat je weer iets aan jezelf verbeterd hebt.
Als je ziet wat je gisteren beter had kunnen doen, dan mag je jezelf vandaag feliciteren met je groei.
Groei betekent in feite dat je iets beter kunt of beter doet dan voorheen. Termen als beter, goed, beste en slecht, verkeerd, minder, het zijn termen om groei en situaties te kwalificeren. Is het echter niet zo, dat het ook de dualiteit in ons aangeeft? Groei is de reden, waarom ik mezelf vaak erger aan mijn eigen daden. Ik had het beter gekund, ik ben niet goed genoeg, ik heb gefaald…. Allemaal manieren om aan te geven dat ik me ergens bewust van ben geworden, NADERHAND. Namelijk dat ik terugkijkend kan zien wat er beter had gekund. Natuurlijk weet je het achteraf altijd beter, dit komt doordat je bent gegroeid. De levenservaring laat je groeien. En precies dat is wat juist je diepste wens is: ontwikkeling van je bewustzijn. Waarom, vertel het me, waarom moet je dan veroordelen wat je eerder niet wist? Waarom oordelen en duale gedachten aanwakkeren als je zelf heel goed weet dat je het beste van jezelf hebt gegeven op het specifieke moment.
Het enige oordeel dat je jezelf mag geven is: Ik heb het beste van mezelf gegeven in het hier en nu. Ik Ben goed zoals ik ben in het HIER en NU!
Het is zo gemakkelijk te oordelen met de kennis die je later hebt. Maar wat heb je eraan? Dat je jezelf ellendig gaat voelen?
Andersom ken ik ook mensen die zichzelf achteraf ophemelen, terwijl ze niet goed waren. Kritisch zijn is de enige weg naar verbetering, maar je moet jezelf wel de complimenten geven die passen bij het moment dat je tot actie kwam.  
Door Lilian Gijsbers - 2 februari 2012
 
Copyright © 2009 - 2015, Lilian Gijsbers. Alle Rechten Voorbehouden.
In samenwerking met: Cobie de Haan - http://www.denkmetjehart.blogspot.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten